Odotamme käsikirjoitustasi Kielikukkoon!
Kirjoittajille
Kielikukko on
FinRA ry:n (Finnish Reading Association) jäsenlehti, joka ilmestyy 4 kertaa
vuodessa. Kielikukolla on pitkät perinteet, sillä lehdestä julkaistaan
parhaillaan 34. vuosikertaa. Kielikukko on ensisijaisesti lukemisen ja
kirjoittamisen tutkimukseen ja opetukseen keskittyvä lehti, jonka lukijakunta
koostuu ensisijaisesti opettajista (erityisopettajat, luokanopettajat,
äidinkielen opettajat) mutta myös alan tutkijoista. Kielikukon tavoitteena on
kertoa ajankohtaisesta oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä tutkimuksesta
sekä opettamisen käytänteistä.
Käsikirjoituksen pituus
Artikkelien
suositeltava pituus on 1000−2000 sanaa.
Taulukot ja
kuviot
Kuviot ja
taulukot numeroidaan, nimetään ja niiden paikat merkitään tekstiin (esim.
Taulukko 1 tähän). Taulukoiden ja kuvioiden tulee olla painovalmiita ja ne
tallennetaan omiksi tiedostoikseen.
Kielikukossa on
ollut tapana julkaista jutun yhteydessä myös kuva kirjoittajasta tai
kirjoittajista. Joten liitäthän käsikirjoitukseesi myös valokuvasi. Valokuvan
tulee olla riittävän laadukas, vähintään 300 dpi.
Lähdeviitteiden merkintä
Lähdeviitteet merkitään tekstin sisällä seuraavasti: (Brown 1998; Niiniluoto
2000, 13–25; Välijärvi & Linnakylä 2002).
Lähdeluettelo
Lähdeluettelo
laaditaan ilman sisennyksiä seuraavien ohjeiden mukaan.
- Kirja:
Kiikeri, M. &
Ylikoski, P. 2004. Tiede tutkimuskohteena. Filosofinen johdatus
tieteentutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus.
- Artikkeli
toimitetussa teoksessa:
Lipponen, L.
& Lonka, K. 2007. Informaatiolukutaito paikallisena ja hajautettuna,
Tutkivan Oppimisen toimintana. Teoksessa A. Nevgi (toim.) Informaatiolukutaito
yliopisto-opetuksessa. Helsinki: Yliopistopaino, 81–93.
- Artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä:
Virtanen,
J. 2008. Esiopetuksen polut ja koulutusjärjestelmän muutos. Kasvatus 39 (3), 235–245.
- Internetlähde:
Zimmermann, T.,
Kappes, V. & Michel, P. 2006. Informationsbeurteilungsfähigkeit – Eine
Pilotstudie an Zürcher Gymnasien. Medien Pädagogik 5.7.2006. Saatavissa www.medienpaed.com/05-2/zimmermann_michel05-2.pdf [Viittauspäivä 4.1.2013]