Kirjoittajille


Odotamme käsikirjoitustasi Kielikukkoon!


Kirjoittajille

Kielikukko on FinRA ry:n (Finnish Reading Association) jäsenlehti, joka ilmestyy 4 kertaa vuodessa. Kielikukolla on pitkät perinteet, sillä lehdestä julkaistaan parhaillaan 34. vuosikertaa. Kielikukko on ensisijaisesti lukemisen ja kirjoittamisen tutkimukseen ja opetukseen keskittyvä lehti, jonka lukijakunta koostuu ensisijaisesti opettajista (erityisopettajat, luokanopettajat, äidinkielen opettajat) mutta myös alan tutkijoista. Kielikukon tavoitteena on kertoa ajankohtaisesta oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä tutkimuksesta sekä opettamisen käytänteistä.
 Kielikukkoon voit tarjota artikkeleita, puheenvuoroja, konferenssireportaaseja tai kirja-arvioita lähettämällä ne Kielikukon päätoimittajalle Vuokko Kaartiselle. Voit toimittaa käsikirjoituksesi sähköpostitse vuokkokaartinen@gmail.com. Kielikukon toimitus arvioi käsikirjoitusten sopivuuden Kielikukkoon. Toimitus voi tarvittaessa pyytää tarkennuksia tai muutosehdotuksia käsikirjoituksiin.
 
Käsikirjoituksen pituus
Artikkelien suositeltava pituus on 1000−2000 sanaa.
Taulukot ja kuviot
Kuviot ja taulukot numeroidaan, nimetään ja niiden paikat merkitään tekstiin (esim. Taulukko 1 tähän). Taulukoiden ja kuvioiden tulee olla painovalmiita ja ne tallennetaan omiksi tiedostoikseen.
 Kirjoittajan valokuva
Kielikukossa on ollut tapana julkaista jutun yhteydessä myös kuva kirjoittajasta tai kirjoittajista. Joten liitäthän käsikirjoitukseesi myös valokuvasi. Valokuvan tulee olla riittävän laadukas, vähintään 300 dpi.

Lähdeviitteiden merkintä 
 
Lähdeviitteet merkitään tekstin sisällä seuraavasti: (Brown 1998; Niiniluoto 2000, 13–25; Välijärvi & Linnakylä 2002).

Lähdeluettelo
Lähdeluettelo laaditaan ilman sisennyksiä seuraavien ohjeiden mukaan.
 
- Kirja:
Kiikeri, M. & Ylikoski, P. 2004. Tiede tutkimuskohteena. Filosofinen johdatus tieteentutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus.
 
- Artikkeli toimitetussa teoksessa:
Lipponen, L. & Lonka, K. 2007. Informaatiolukutaito paikallisena ja hajautettuna, Tutkivan Oppimisen toimintana. Teoksessa A. Nevgi (toim.) Informaatiolukutaito yliopisto-opetuksessa. Helsinki: Yliopistopaino, 81–93.

- Artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä:
Virtanen, J.  2008. Esiopetuksen polut ja koulutusjärjestelmän muutos. Kasvatus 39 (3), 235–245.
 
- Internetlähde:
Zimmermann, T., Kappes, V. & Michel, P. 2006. Informationsbeurteilungsfähigkeit – Eine Pilotstudie an Zürcher Gymnasien. Medien Pädagogik 5.7.2006. Saatavissa www.medienpaed.com/05-2/zimmermann_michel05-2.pdf  [Viittauspäivä 4.1.2013]